„Igaz cél híján a lélek hamis célra pazarolja szenvedélyét.”
/Michel de Montaigne, francia filozófus/
Meg tudja ítélni vállalkozása teljesítményét? Számokkal is képes alátámasztani állítását, vagy csupán szubjektív véleményére hagyatkozik? Ha utóbbi, akkor hogyan biztosítja kollégái számára, hogy azok mérhető célkitűzések mentén dolgozzanak puha iránymutatások helyett? Sikerült zavarba hoznunk? Akkor ez a bejegyzés Önnek szól!
Cége növekedésének – vagy növekedési pályára állításának – egyik peremfeltétele, hogy folyamatosan mérje annak teljesítményét. Tényadatok híján ugyanis Ön „vakon tapogatózik”, és megeshet, hogy kétséget kizáróan azt is képtelen elbírálni: egyáltalán megfelelő irányba tart-e a vállalkozása.
A megfelelő számok beszerzése azonban kevés. Az adatok akkor tudnak hasznosulni, ha aktív cselekvés kiindulópontjául szolgálnak. Nem véletlenül írja Peter Drucker, a kiváló üzleti stratéga – akinek munkáit kivétel nélkül ajánljuk minden vezetőnek – hogy: „amit mérünk, az kezelhető”.
Azaz: a rendszeres mérések tanulságait Ön kizárólag abban az esetben használja fel bölcsen, ha a kapott eredmények alapján közbeavatkozik, és azok mentén korrigálja cége – vagy egyes részlegei – működését, majd az eltérés tanulságait beépíti a saját és menedzsment csapata működésébe.
Miért fontos, hogy legyenek cégének céljai?
Szinte az egész világra jellemző, hogy a vállalkozások mindössze kis hányada tűz ki konkrét és mérhető célokat maga elé. Elterjedtebb az „elvoltunk valahogy enélkül is” hozzáállás. Ám ez a megközelítés meglehetősen káros. Aki „céltalanul bolyong”, jelentős versenyelőnyről mond le, méghozzá önként!
Holott azok a cégek, amelyek célkitűzéseik szerint menetelnek, rendszerint sokkal gyorsabban fejlődnek, és kiemelkednek versenytársaik közül. Tudniillik a teljesítményről csak kitűzött célok, de legalábbis valamiféle viszonyítási pont révén lehet objektív képet kapni – ez által beavatkozni is, ha baj van.
Mire számíthat pontos célok nélkül?
em kevés olyan beszélgetésen vettem már részt multinacionális óriásvállalatokban és kisvállalkozásokban egyaránt, ahol a cél pontos meghatározása nélkül annak megvalósulása – vagy meg nem valósulása – kínos és haszontalan szabadkozásba és magyarázkodásba ment át. Ha Önök is voltak már ilyen megbeszélésen, tudják, hogy mennyire energiarabló időtöltés.
Egzakt módon meghatározott cél híján a cég vezetője nem tudja megítélni, hogy kollégái képesek-e kiszámítható módon – tehát tervezhetően és számon kérhetően – hozni az előirányzott számokat. Így pedig lehetetlen önjáró, vagy hosszú távon is növekedő vállalatot felépíteni.
Profi vezető – pontos célok
A többre-jobbra törekvő cégvezetők útja a vállalati stratégiából származtatott és mérhető célok kitűzése csapatuk számára – amelyek teljesülését aztán rendszeresen ellenőrzik. Jó pár Vállalatépítési Programmal, és két évtizedes szervezetfejlesztési tapasztalattal a hátunk mögött mi ebben hiszünk.
Éppen ezért használjuk az egyik legjobb célkitűzési módszert, amely a magyar származású Intel-alapító, Andy Grove – Gróf András – nevéhez fűződik. A módszer neve „Célok és Kulcseredmények”, angolul „Objectives and Key Results”, amit a világ az OKR rövidítéssel ismert meg és alkalmaz máig.
Segítségével Ön olyan, mérhető célokat tud kitűzni – három-ötnél nem többet – amelyek megjelennek cége hosszú távú stratégiájában. Az eljárás abban is támogatást nyújt, hogy választott céljaihoz külön-külön, teljesülésükben precízen mérhető cselekvési terveket fogalmazzon meg.
Miért használja az OKR-t mérhető célok kitűzésére?
Ezen a linken ingyenesen letöltheti az általunk készített, középvállalati alkalmazásra testreszabott OKR célkitűzési segédletet, amelyben egy szemléletes példát hozunk napi gyakorlatunkból a piaci pozícióra vonatkozó célkitűzésre, és az ahhoz kapcsolódó értékesítési mutatókra vonatkozóan.
Letöltöm az OKR célkitűzési eszközt
Az előre kidolgozott példa, amit látni fog, első pillantásra is rávilágít Grove eljárásának legkézenfekvőbb erényeire. A legszembetűnőbb – és így különösebb magyarázatra sem szorul – hogy „a számok nem hazudnak”, a mérési metódus igen csekély teret hagy az esetleges eltérő értelmezéseknek.
És még valami! Az előrehaladás követésének nélkülözhetetlen jellemzője a gyakoriság és a rendszeresség. Mi, a Vállalatépítésnél a tizenkét hetes világban hiszünk: egy évben négyszer tűzünk ki mérhető célokat az éves célok felé vezető úton – ezek alakulását aztán heti rendszerességgel nézzük.
A tulajdonos és kollégái is így mindig pontos információval rendelkeznek, hol áll cége céljai megvalósításában, és eltérés esetén lehetősége van beavatkozni is. Új kontroll-eszköze azonban nem kíván „egész embert”, annak birtokában operatív feladatai egy részét kollégáinak delegálhatja, így nem fullad bele terheibe.
Az OKR másik kulcsfontosságú előnye, hogy ma még az Ön számára sem elképzelhető mértékben javítja a cégvezető és menedzsment csapata tervezési pontosságát. A Vállalatépítési Programjainkban részt vevő középvállalatok szinte mindegyikénél korábban sosem látott szintre emelkedett a kiszámíthatóság az üzleti tervezésben.
Akik korábban az árbevételüket csak év vége körül tudták megmondani, ma már évente több, egzakt előrejelzést készítenek. Folyamatosan és pontosan tudják, milyen tényezők alakítják a hozamukat, így képesek elkülöníteni a tőlük függetleneket azoktól, amelyeken alakíthatnak. Fókuszukat, energiáikat ezért azokra irányíthatják, amelyekre van befolyásuk. Ez az igazi versenyelőny!
Tegye meg az első lépést, és töltse le az OKR célkitűzési eszközt itt!
Mit vigyen magával ebből a bejegyzésből?
- amit nem mér adatokkal alátámasztva, azon nem tud sem javítani, sem munkatársaival javíttatni
- tényadatok birtokában, mérhető célok kitűzésével jobb kontrollhoz és versenyelőnyhöz jut
- töltse le ingyenes esettanulmányunkat, és mérhető céljai kitűzéséhez alkalmazza az OKR-t
- az OKR használatával cége működése kiszámíthatóbbá válik, mivel korábban példátlan pontossággal készíthet üzleti tervet